Reklam. Första jobb veckan efter jul och nyårs uppehål är avsultad och en ny skoltermin är nu igång. Många blikr säkert frammåt på det nya året, även jag. Men jag blikar också bakåt. Just nu tar jag med dig 5 år tillbaka. Det av vid denna tiden i januari för exakt 5 år sen som jag och Kenth Hedevåg började arbetet med boken ”Johanna – Tre diagnoser i skolan”.
Om vi backr några månader till juni lite innan sommr ledigheten så ringde jag Kenth för att fråga om boken ”När mallen inte stämmer” som han har skrivit, fanns på jud. Via jobbet skulle vi läsa den boken. Detta samtal höll på i 54 minuter. Efter detta blev det fler och fler samtal som ledde till att vi bstämde att vi skulle skriva en bok ihop. Många gångr tycker jag det är jobbigt att jag är impulsiv. Vem ringer ens upp en person som man inte vet vem det är och frågr om boken finns på jud? Nu i eftrhand så gillr jag det impulsiva just i den sitvationen.
Nu tillbaka till januari igen. Lite hoppit kasnke, det är så min järna funkr. I början på januari åkte jag och mamma och häslade på Kenth och hans fru. Detta va första gången vi sågs IRL (In Real Life). Vi fikade och pratade om hur uppläget i bokn skulle vara. Jag och mamma åkte hem och jag av uppe i varv på ett posetivt sätt. Såg fram emot detta arbete och samarbete väldit mycket. Det blev många telefonsamtal, många mejl som skickades fram och tillbaka och väldit många knap tryckningr på datorn. Hur många gångr tror du att jag å Kenth träffades från att vi bstämmde att skriva bok till att vi hade boken i handn?
Boken Johanna – Tre diagnoser i skolan:
Jag har diagnosrna ADHD, austim och dyslexi och min starka brättlse om min skolgång varvas i boken med Kenths texter om stöd och insatser. Jag är fritidsledare och jobbar som elevassistent, nu på en anpassad gymnasieskola. Kenth har lång erfarenhet som pedagog i skolan och i ett nevrosykriatriskt utrebningsteam på BUP. Han jobbar med utlysningar och föreläsningar.
”Klumpen i magen ville inte gå övr. Många gånger spyde jag upp det jag ätit till frukost på vägen till busshåll plastn.”
”Provet gick knapt att rätta! Det går nästan inte att läsa vad du har skrivit…”
”Det är riktit bra Johanna! Det är ett MVG!”
”Jag trodde att jag skulle dö. Jag av livrädd. Fick ingen luft och hela kroppen skakade.”
”I mitt huve såg jag hur jag tog kniven och satte den i mitt hjärta…”
– – –
”Att sitta och lysa, stå i kö eller bara vänta är värkligen sittande som Johanna inte gillar. Hon bhöver vara aktiv för att hålla uppe vaknhetsgradn.”
”Att fatta bra bslut kräver att man kan göra inre förstälningr va altrnativen och hur resultaet kan komma att bil. Om Johanna endast sak göra detta i tanken så bilr det svårt för henne.”
”Avkodningn där Johanna ska få ihop bokstävr till ord och meningr grå långsamt och sjer inte atomatiskt. Detta leder till att det bilr svårt att tillgodgöra sig vad textn handlr om.”
Detta är en bok som skapar mycket känslor, förmedlar kunskap och lyfter fram den diskussion och reflektion som behövs för ett givande möte mellan skola och elev. Målet är inte att ge alla svar, utan att bidra med kunsakp och förståelse för varje elevs unika situation. Till hjälp finns över 100 diskusions/reflexionsfrågor. Detta passr utmärkt för kolegialt lärande.
Bilderna i boken som illustartör Klara Klein skapade lyfter texten och hjälper till att förstå dom starka känslorna som jag skriver. Boken avsultas med 5 korta rättelser från andra flickor för att sätta fokus på att en liknande grundproblem kan visa sig på många olika sätt. Det finns ett tydligt budsakp i boken att vi alla är olika och att olikhetr sak ses som en tillgång och inte som en bgränsning.
Bok och föreläsnings resensioner:
”Fantastisk bok!! Perfekt som handbok för oss som arbetar i skolan! Superbra att läsa för alla som möter människor hela livet.”
”Äntligen en bok som förklarar, för ALLA med eller utan diagnos. Större förståelse ger större acceptans.”
”Tack Johanna för din fantastiska bok! Har läst den och rekommenderar den varmt. Fick mycket igenkänning på dottern och mycket tips och Aha- upplevelser.”
”På vår skola har vi läst den som bokcirkel. Det är en bok som ger ökad förståelse och kunskap. Rekomenderas.”
”Har suttit mig igenom massor av föreläsningar och föräldrautbildningar men detta var en ljuspunkt! Så konkret, så mycket igenkänning i Johannas berättelser. Fint att få lämna Dalheimers med känsla av hopp istället för att känna att man dränkts i generell information och välmenta med verklighetsfrånvända tips . SKÖNT Tack till är två!”



”Bästa boken jag läst på länge.”
”Alltså Johanna!!! Jag såg om hennes avsnitt från UR succén ”Jakten på dyslexin” igår. Blir imponerad, charmad och upplyft av hennes fantastiska positiva energi, som såklart oxå speglas i den här boken och ännu mer när hon står på scen och talar om problemen. Bara att rekomendera, så full pott till detta projekt.”
”Har läst boken och kan varmt rekommendera den! Jobbar själv på folkhögskola. Vi behöver synliggöra olika funktionsvariationer och hitta vägar till stöd. Varje människa är unik och målet måste vara att alla ska få hjälp till kunskap och bildning. Heja Johanna Gustafsson.”
”Har precis läst klart en otroligt lärorik bok skriven av en fantastisk tjej som jag hade förmånen att dela klassrum med en liten del av min fritidsledarutbildning. Det är få personer som jag lärt mig så mycket av! Tack Johanna Gustafsson! Både för tiden du var i vårt klassrum och för boken som förklarar så bra! Jag har gråtit och skrattat, nickat för mig själv när jag känt igen saker. Och ibland fått bilder av elever jag möter. Hoppas att jag med dina kunskaper i ryggen och Kenths kloka fördjupningar kan finnas där för någon som behöver det. Önskar dig fortsatt lycka på vägen.”
Från att vi bstämde att skriva bok fram till och med denna inspelings dag.
Hur många gånger tror du att jag och Kenth träffades?

Lämna en kommentar