Att få ha luva på sig i klassrummen eller att inte få ha luva på sig? Den diskussionen har ju kommit upp många gånger under flera års tid och har ju inte slutat än. Jag förstår inte varför man inte får ha luva på sig i klassrummen. Oavsett om man har NPF eller inte. Varför får man inte? Varför läggs det många gånger energi på att säga till att man ska ta av luvan om den är på huvudet.
Jag tänker, vilket är bäst att lägga energi på: att säga till någon att ta av luvan eller att lära ut ämnena i skolan?
Jag själv som jobbar i skolans värld skulle många gånger vilja ha luva på mig i vissa rum och då är jag ändå en vuxen i skolan. Många lampor är väldigt starka och luvan skulle då vara en stor hjälp för mig att skärma av det starka ljuset.
Om jag var en elev så skulle den hjälpa mig inte bara med ljuset från lamporna utan den skulle även skärma av intrycken från sidorna och då skulle jag kunna ha något lättare att fokusera framåt på läraren och inte störas lika lätt av intrycken som finns i min ögonvrå. För så fort nått händer vid ögonvrån så går huvudet dit och vips så har jag tappat det läraren står och pratar om och jag ser bara läppar som rör sig och hör inte vad läraren säger.
Om jag var elev och skulle ha luva på mig och skulle bli tillsagd att ta av luvan, hade jag kanske reagerat väldigt starkt på det. Allt beroende på hur stressad jag kände mig, vad som har hänt på morgonen, hur trött jag är efter prat på lektionen, hur lite energi jag har kvar för jag har kämpat med fokuset på att försöka lyssna och försöka sitta still som ju också är väldigt svårt och jobbigt. Då kanske jag till och med inte ens orkar jobba på lektionen. Allt på grund av att jag ska ta av luvan, för att jag inte får ha den på mig i klassrummet.
Jag tänker att många gånger hade jag önskat istället att nån frågade hur jag mår? Om det är nått som är jobbigt? Om det är nått som stör mig? Det är inte så svåra frågor att ställa och det kan faktiskt finnas svar på varför man vill ha luva på sig en dag, en stund på dagen eller några minuter. Ibland kanske det inte finns svar utan att man bara vill ha den på huvudet för att det är skönt. För mig ger luvan mig ett litet lugn. Om jag är i en rörig miljö så är det väldigt skönt att ha luva på mig för det lugnar mig lite och det stillar mina tankar. När jag går på stan, som jag sällan gör, då har jag ofta luvan på mig för att skärma av det som stör. I ett klassrum finns det så himla mycket på väggarna, snacka om intrycksbomb och att man blir trött. Att då få ha på sig luvan kan inte vara så farligt egentligen. Vad kan hända? Det är liksom en huvudgrej på ett klädesplagg. Jag skulle kunna överdriva och säga såhär: ”Nä men du får inte knäppa eller dra upp dragkedjan på din kofta/hodi. Då ger det signaler att du är stängd och har en taskig attityd och är respektlös, har du den uppknäppt så visar det att du är mer öppen och mer välkomnande”.
Så jag tänker och tycker att innan man säger till om att ta av luvan eller ens lägga energi på att den råkar vara på huvet så borde man fråga personen hur det är? Eller helt enkelt bara låta luvan få vara på huvudet, det vore det bästa tycker jag.
Vill du veta mer och få tips på hur du kan ta reda på hur mycket störande intryck kan påverka i skolan och i vardagen så rekommenderar jag verkligen dig att titta på avsnitt 18 av ”11 minuter med Hedevåg”. För att komma till avsnittet, klicka här.
I boken ”Johanna – Tre diagnoser i skolan” finns oxå olika intryck beskrivna där man kan värdera från 0-10 hur jobbigt de olika intrycken är. Det är ett väldigt bra verktyg att använda sig av.
I boken ”Johanna – Tre diagnoser i skolan” finns oxå olika intryck beskrivna där man kan värdera från 0-10 hur jobbigt de olika intrycken är. Det är ett väldigt bra verktyg att använda sig av.
Själv har jag 19 luvtröjor i min garderob, bara så du vet.
Denna videon är gjord från min upplevelse.
Lämna en kommentar